Skip to main

Schrijf inhoudelijk sterke motivatiebrieven met deze vier adviezen

Goede motivatiebrieven openen deuren naar sollicitatiegesprekken. Maar hoe origineel je motivatiebrief ook is, als het aan inhoud ontbreekt ligt een uitnodiging voor een job-interview alsnog buiten bereik. In dit blog delen we daarom handige tips waarmee jij persoonlijke, inhoudelijk sterke en daardoor overtuigende motivatiebrieven schrijft.

1. De kracht van ‘waarom’

In een motivatiebrief leg je uit waarom jij wilt werken bij bedrijf X en waarom jij de beste kandidaat denkt te zijn voor functie X. Voordat je begint aan je daadwerkelijke brief, raden wij aan te beginnen met het schetsen van jouw persoonlijke verhaal met het bedrijf waar je wilt solliciteren. Daarin schuilt namelijk de echte ‘waarom’ van jouw sollicitatie. Die ‘waarom’ is jouw authentieke en unieke verhaal. Als je na het schrijven van zo’n écht persoonlijke brief niet wordt uitgenodigd voor een sollicitatie, is er duidelijk geen match. En zou je überhaupt willen werken bij een bedrijf waarmee je geen persoonlijke connectie hebt, of waar jouw persoonlijke verhaal niet wordt (h)erkend?

2. Een openingszin als goed begin

Een sterke eerste zin in een motivatiebrief zet de deur voor een sollicitatiegesprek al direct op een mooi kiertje. Zorg daarom voor een unieke, originele en persoonlijke openingszin voor iedere motivatiebrief die je schrijft.

Volgens Cleverism trek je de aandacht van je lezer in je openingszin(nen) door:

  • Je prestaties te benadrukken
  • De redenen te benoemen waarom jij interesse in de baan hebt
  • De missie van de werkgever te benoemen
  • Te laten zien hoe jouw sterkste eigenschappen gaan bijdragen aan het volbrengen van die missie

Eigenlijk is de opening van je motivatiebrief dus een miniverhaal. En in verhalen schuilt flinke overtuigingskracht, mits goed verteld. Lees verder en leer hoe je verhalen inzet om je droombaan te bemachtigen.

3. Trigger lezers met storytelling

Een motivatiebrief wordt overtuigender als je er een het goed verhaal van maakt, oftewel overtuigende storytelling toepast. Van storytelling is wetenschappelijk bewezen dat het de kracht heeft om luisteraars te betrekken, te onderwijzen, te inspireren en te beïnvloeden.

De lezer wordt bij het lezen van jouw motivatiebrief idealiter zó getriggerd door jouw verhaal, dat deze je wel móet uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.

Ben jij van nature geen verhalenverteller? Volg dan bijvoorbeeld de tips van Danny H. Rubin, schrijver van o.a 25 Things Every Young Professional Should Know by Age 25:

  • Schrijf een sterke openingszin, zoals we al benoemden. Pak die aandacht en laat je lezer denken “Dit is origineel, ik wil meer ontdekken.”
  • Voeg concrete details toe die je verhaal onderbouwen. Hoe specifieker hoe beter: benoem waar mogelijk harde cijfers, specifieke locaties en functietitels.
  • Link het verhaal aan de functie die je wilt door te refereren aan de functieomschrijving en aan de persoon die het bedrijf zoekt voor de functie.
  • Laat blijken dat je research hebt gedaan naar het bedrijf en de kansen die er liggen in de markt om te laten zien hoe jij gaat bijdragen aan het bedrijfssucces.
  • Deel meer van je persoonlijke kwaliteiten die in verbinding staan met je verhaal. Refereer ook hierin naar de functieomschrijving en aan kwaliteiten waarvan je weet dat het bedrijf ernaar op zoek is.
  • Refereer nog één keer aan je verhaal om zo je brief mooi af te ronden.

4. Laat je verhaal navertellen

Laat je motivatiebrief uitgeprint lezen door verschillende mensen en vraag hen om je verhaal achteraf samen te vatten en na te vertellen. Als dit samenvatten en navertellen voor meerdere personen moeilijk blijkt, dan is je verhaal waarschijnlijk niet helder genoeg. Je kunt uit de samenvattingen opmaken welke punten wel en niet helder overkomen, en daarop vervolgens aanpassingen doen.

Schrap, herschrijf en vraag opnieuw om reacties. Stap voor stap groeit je motivatiebrief zo verder tot een persoonlijk, overtuigend en onvergetelijk verhaal. Hét verhaal waardoor jij voor je ’t weet mag beginnen aan je volgende uitdaging.

Bronnen: The MuseCleverism