Waarom je feedback vraagt na een sollicitatiegesprek
Feedback na een sollicitatietraject kan je waardevolle inzichten geven. Je kunt er een betere sollicitant door worden en er zelfs nieuwe carrièrekansen mee ontdekken. Volgens Zippia zijn de voordelen van feedback vragen na sollicitaties onder meer:
- Leren over je concurrentie. Door feedback te vragen kun je ontdekken waarom een concurrerende sollicitant de baan wél heeft gescoord. Als bijvoorbeeld blijkt dat diegene uitblinkt in een skill die geen harde vereiste was voor de baan, maar daardoor nét dat streepje voor had, dan kun jij die skill aanscherpen of aanleren.
- Nieuwe kansen blootleggen. Dat je deze baan niet hebt bemachtigd, betekent niet dat er binnen dezelfde organisatie geen andere geschikte functie voor je is of nog kan komen.
- Je sollicitatie-skills verbeteren. Wellicht zag de interviewer ruimte voor verbetering in je sollicitatievaardigheden. Diegene zal je waarschijnlijk niet al te kritisch benaderen, maar het is altijd nuttig om bijvoorbeeld te horen aan welke softskills je kunt werken.
- Ontdekken waar je goed in bent. Veel interviewers zullen je ook positieve pointers meegeven, bijvoorbeeld over sterktes die je hebt laten zien. Op die sterktes speel je bij een volgend sollicitatiegesprek handig in.
- De echte prioriteiten ontdekken. Achteraf ontdekken waar de vacaturehouder en/of het team écht naar zocht in een nieuwe collega is waardevol. Je leert er hiaten in functiebeschrijvingen door in te vullen, zodat je een beter idee krijgt van op welke functies en op welke manier je in de toekomst het best kunt solliciteren.
- Je netwerk uitbreiden. Het is altijd goed om een personeelsmanager aan je netwerk toe te voegen. Zelfs als deze geen baan voor je heeft, kan diegene je wellicht met iemand nuttigs in contact brengen, of je bijvoorbeeld adviseren op het gebied van professionele ontwikkeling.
Zo vraag je om feedback na sollicitaties
Als het gaat om solliciteren, werkt zwart-op-witte feedback het best. We raden je dus aan per mail om feedback te vragen. Geschreven woorden zijn later namelijk gemakkelijker te raadplegen dan de herinneringen aan een telefoongesprek. Daarnaast geeft een mail de vacaturehouder de kans om de tijd te nemen voor het antwoord. Als je telefonisch hoort dat je deze baan niet hebt gescoord, benoem dan je teleurstelling en geef aan dat je een mail stuurt waarin je om feedback vraagt.
Tips voor de mail waarin je om feedback vraagt
Een goede ‘feedbackmail’ is kort en bondig, wordt binnen 24 uur na de afwijzing verstuurd en bestaat uit:
- Een aanhef
- Het uitspreken van je dankbaarheid voor je sollicitatiegesprek(ken)
- De boodschap dat je graag feedback ontvangt, zodat je jouw skills en sollicitatievaardigheden kunt verbeteren
- De boodschap dat je in de toekomst graag wordt overwogen als er een passende functie vrijkomt
- Een afsluitende groet
- Je naam
Je zult niet van alle bedrijven feedback ontvangen. Als je binnen tien werkdagen nog geen reactie binnen hebt, dan raden we je aan om een reminder te sturen. Volgt hierop ook geen feedback? Focus je dan weer volledig op je andere sollicitatietrajecten.
Zet feedback om in actiepunten
Feedback ontvangen? Stuur dan allereerst een bedankbericht, waarin je actiepunten benoemt die je op basis van de feedback hebt bedacht. Werk vervolgens aan die actiepunten, zodat je een betere kandidaat wordt en je baankansen vergroot.
You win some, you lose some. Maar met de tips uit dit blog haal je hoe dan ook winst uit waardevolle feedback.
Bronnen: Career Sidekick, WorkBloom, Harvard Business Review