Dress the part
Onverzorgde, kapotte en/of slechtpassende kleding geeft een risicosignaal af richting je interviewers. Maar je hoeft ook weer geen ultra-modieuze outfit aan te trekken bij een sollicitatie-interview. Het belangrijkst is dat je kleding:
- Schoon is
- Goed past
- Matcht met de dresscode
Als je niet zeker weet wat de dresscode is, dan vraag je ernaar bij degene met wie je contact hebt over de sollicitatie. Mocht deze contactpersoon niet of niet tijdig reageren, speel dan op safe en kies voor een zo net mogelijke outfit.
Wanneer je weet dat je bij een ‘conservatief’ bedrijf solliciteert, zorg dan ook voor:
- Een natuurlijke haarkleur
- Niet al te felle make-upkleuren
- Geen zichtbare piercings/tattoos
Nadat je enkele weken aan de slag bent, ken je de fijne kneepjes van de bedrijfsdresscode pas écht. Vanaf dat moment mix je waar mogelijk (of waar nodig) jouw voorkeursstijl met de look van je nieuwe collega’s.
Let op je lichaamstaal
Een beetje nervositeit tijdens sollicitatiegesprekken is hartstikke normaal en zelfs nuttig: het maakt je onder meer alerter en laat je interviewers zien dat jij deze kans serieus neemt. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat jouw zenuwen zich té openbaar manifesteren en daardoor afleiden van je verhaal.
De oplossing? Het aannemen van power poses tijdens de aanloop naar je sollicitatiegesprek verlaagt het cortisolgehalte in je hersenen, waardoor je minder stress ervaart:
- Zet iets grotere stappen dan je normaal doet
- Zit rechtop – stel jezelf voor dat het hoogste punt van je achterhoofd met een touwtje vastzit aan het plafond
- Loop met je borstkas licht vooruit
Je ontdekt meer via deze TED Talk van Amy Cuddy, de vrouw die de term power poses bedacht. Als je liever direct aan de slag gaat, bekijk dan haar video met direct toepasbare voorbeelden van power poses.
Bereid je voor op standaardvragen
Oefening baart kunst, ook qua sollicitatievragen. Bereid je daarom grondig voor op standaardvragen en probeer vooral te begrijpen wat men écht wil ontdekken via jouw antwoorden.
We helpen je in dit kader met antwoorden op vragen zoals:
- Kun je wat meer over jezelf vertellen?
- Waarom heb je een gat in je cv/je baan opgezegd?
- Waarom wil je hier graag werken?
- Wat zijn jouw zwakkere punten?
Communiceer correct
De baan gaat niet per se naar degene met de beste papieren, maar naar degene die in algemenere zin het best past. Of jij diegene bent, wordt onder meer duidelijk via jouw communicatiestijl: is die correct, aangenaam en passend voor de functie en organisatie?
Voorbeelden van correcte communicatie zijn:
- Niet negatief over andere mensen spreken
- Met twee woorden spreken
- Je niet negatief uitlaten over vorige werkgevers
- Over zaken én koetjes en kalfjes kunnen praten
Voor de juiste balans tussen zakelijk en koetjes en kalfjes, spreek je niet te uitgebreid over je persoonlijke interesses, maar breng je ze liever zijdelings ter sprake.
Maak menselijke connecties
Mensen zoeken van nature continu naar connecties. We zijn namelijk sociale wezens, die graag een band opbouwen met anderen, sociaal geaccepteerd worden én geneigd zijn goed op te schieten met mensen waarmee we overeenkomsten hebben. Daarom raden we je aan om online-onderzoek naar je interviewers te doen, om mogelijke onderlinge overeenkomsten tussen jullie te ontdekken.
Zoals Whitney Johnson, auteur van het boek Disrupt Yourself: Putting the Power of Disruptive Innovation to Work, het samenvat:
In this day and age, it’s perfectly normal to have researched someone on LinkedIn, which often provides conversational fodder. Don’t discount small talk. It’s often conversational gold.
Misschien komen jij en je interviewers uit dezelfde provincie, zaten jullie op dezelfde universiteit, hebben jullie kids van dezelfde leeftijd, rennen jullie allebei marathons of zijn jullie fan van hetzelfde sportteam. Het hoeft geen wereldschokkende overeenkomst te zijn: zolang deze maar verbindt op menselijk level, bouw je aan een onderlinge band met je gesprekspartners.
Stuur een opvolgbericht
Stuur na je sollicitatiegesprek een opvolgbericht om jouw aangename eerste indruk te laten na-echoën. Idealiter verwijs je in dit bericht naar iets positiefs dat je vanuit het sollicitatiegesprek hebt geleerd of gerealiseerd.
Voor opvolgberichten is naast de inhoud ook je timing belangrijk. In dit blog vertellen we je daarom alles over het sturen van doeltreffende opvolgberichten.
Bronnen: Harvard Business Review, Science, Lichaamstaal.nl, CareerBeacon