Skip to main

"Interim-werk is een slimme keuze om je snel te ontwikkelen."

Adrienne werkt sinds 2016 als interim-financeprofessional via YER. Tot voor kort maakte ze als specialist accounting, reporting & change impact bij supermarktketen Jumbo. Inmiddels is ze aan de slag als corporate controller consolidation bij Neways Electronics International NV. In dit artikel ontdek je onder meer waarom Adrienne koos voor interim-werk en hoe ze zich ontwikkelt. Ook vertelt ze over de verbinding die ze voelt met de bedrijfsculturen van haar opdrachtgevers én YER.

Goed getimed bericht prikkelde ambities

“Voordat mijn interim-carrière bij YER begon, werkte ik achtereenvolgens bij een big four accountancykantoor en een kleinere organisatie gericht op expo tech. Ik miste daar na verloop van tijd een professionaliteitsslag en voelde de behoefte om te leren van andere professionals. Mensen kwamen daar met hun vragen naar mij. Een hele eer, maar ík wilde ook graag bijleren van collega’s. Ook overwoog ik voor mijn persoonlijke ontwikkeling een overstap van puur finance naar meer business-minded, strategisch werk.”

Precies op dat moment werd ik benaderd door YER. Ik kreeg de kans om te gaan doen wat ik zocht, maar heb alsnog een tijdje getwijfeld: wilde ik écht afscheid nemen van het bedrijf waar ik in drie jaar uitgroeide tot eindverantwoordelijke voor de finance-afdeling? Na rustig mijn opties te overwegen en goed overleg met een vriend die me coacht, bleek mijn drang naar persoonlijke ontwikkeling en nieuwe horizonnen sterker dan mijn honkvastheid. Op oudejaarsdag 2015 hakte ik na anderhalve maand bezinnen de knoop door: ik ga interim-opdrachten via YER vervullen.”

Zó veel leermomenten, connecties en successen in zo’n korte periode, dat was voor mij ongekend.

Uitdagend werk bij interessante organisaties

“Hongerig naar ontwikkeling en nieuwe ervaringen, ben ik vervolgens in diverse functies bij inspirerende organisaties aan de slag gegaan. Anderhalf jaar als accounting controller bij een health tech-gigant, een klein jaar als advisor tax accounting & control bij een industriële technologieontwikkelaar en ruim een jaar als business controller bij een producent van digitale infrastructuren.

Mijn volgende interim-opdracht vervulde ik op de afdeling Accounting en Reporting van supermarktketen Jumbo. Ik richtte me daar onder meer op een groot project omtrent verslaglegging in IFRS 16. Kortgezegd, de waardering van huurcontracten van ruim 700 winkelpanden en distributiecentra in Nederland en België.

Hiernaast ging Jumbo voor de financiële verslaglegging over naar een compleet nieuw systeem. Dit project, op het snijvlak van accounting & reporting en het menselijke aspect van verandermanagement boeide me gigantisch. Én het matchte helemaal met de module Change Management aan de Nyenrode Business University die ik volgde, als onderdeel van mijn deels door YER vergoedde opleiding Executive Modulair MBA. Ik was dus heerlijk in mijn element bij Jumbo. Zo veel leermomenten, connecties en successen in zo’n korte periode, dat was voor mij ongekend: hét bewijs dat mijn overstap naar YER een goede keuze was.

Werkelijk onderdeel van meerdere organisaties

“Interim-opdrachten hoeven tegen mijn initiële verwachting in niet kortstondig te zijn en kunnen kansen creëren voor jezelf en de organisaties waar je werkt. Ik krijg er bijvoorbeeld superveel energie van op gesprek te komen bij bedrijven die nog geen compleet vastgesteld functieprofiel hebben, om vervolgens aan de hand van de organisatiedoelstellingen, YER’s mogelijkheden én mijn ambities gezamenlijk een interim-functie vorm te geven. Zo ging het ook bij Jumbo, waar ik me op alle vlakken die ik belangrijk vind helemaal thuis voelde. Want ik werk weliswaar tijdelijk bij opdrachtgevers, maar wil wel écht onderdeel zijn van de organisatiecultuur. Toen een opdrachtgever me toevertrouwde dat het door mijn toewijding niet voelde alsof ik interim-werk deed en ik al snel volledig bij het team hoorde, was dat dan ook een enorm compliment.

Grote betrokkenheid vanuit YER

Ik voel me ook oprecht verbonden met de bedrijfscultuur en mensen van YER. Mijn YER-consultant Jaap van Bakel neemt bijvoorbeeld regelmatig contact met me op, ook gedurende de interim-opdrachten. Hij is betrokken bij waar ik nu sta en over een paar jaar wil zijn. Eens in de zoveel tijd nodigt hij me uit voor een lunch, waarin we bespreken hoe mijn huidige interim-project verloopt, hoe het bevalt, maar ook wat ik zoek in mijn volgende stap. Ook de YER-kwartaalsessies verrasten me positief: events met vakinhoudelijke en competentie-leersessies, georganiseerd voor en mét YER-professionals uit diverse disciplines. Zo heb ikzelf bijvoorbeeld samen met twee collega’s trainingen gegeven over IFRS-verslaggeving en verandermanagement. Over verandermanagement geven we dit voorjaar een vervolgtraining. Ik geniet elk kwartaal weer van de verrassende learnings, inspirerende ontmoetingen en energie die deze sessies opleveren.

Als jij net als ik voelt dat je verder wilt met je ontwikkeling, dan adviseer ik je tijd te nemen om te bedenken waarnaartoe je wilt groeien. Dat kan richting een bepaalde droomfunctie en branche zijn, maar zelfs dan hoeft je carrièretraject niet per se een rechte lijn te zijn: interim is voor ambitieuze professionals zoals jij en ik namelijk een slimme manier om jezelf in korte tijd breed te ontwikkelen, en zo je ambities te bereiken.”