Skip to main

Wat zijn softskills en hoe dragen ze bij aan een succesvolle carrière?

Wil jij weten hoe je je onderscheidt van je collega’s en nét even dat stapje verder te zetten? Door te werken aan je softskills. Maar wat zijn deze skills precies, en hoe dragen ze bij aan een succesvolle loopbaan? Je leest het in dit blog.

Definitie softskills

Softskills laten zich het best omschrijven als ‘persoonlijke eigenschappen die iemand in staat stellen effectief en harmonieus te communiceren met andere mensen’. Het zijn vaardigheden die ervoor zorgen dat samenwerkingen doelgericht en naar ieders tevredenheid verlopen. Dit zijn de zeven softskills:

    1. Communicatie
    2. Probleemoplossing
    3. Leiderschap
    4. Teamwork
    5. Emotionele Intelligentie
    6. Aanpassingsvermogen
    7. Werkethiek

Iemand die van nature gezegend is met alle zeven softskills, communiceert aangenaam en draagt bij het ontstaan van problemen realistische oplossingen aan:

Goed leiderschap inspireert en zet de lijnen uit, waar teamwork ervoor zorgt dat deze lijnen collectief worden nagevolgd en successen worden behaald. Emotionele intelligentie creëert ruimte voor onderling begrip – een belangrijke voorwaarde voor effectieve samenwerking. Aanpassingsvermogen zorgt voor effectiviteit op de korte termijn en rust op de langere termijn: deze persoon laat zich duidelijk niet snel gek maken en kan roeien met de riemen die beschikbaar zijn. En dát wekt op de langere baan dan weer extra vertrouwen op.

Softskills + hardskills = goede allroundprofessional

Hard skills bestaan uit specifieke kennis en vaardigheden die worden aangeleerd door middel van opleiding of training. Je kunt hierbij denken aan computerskills, maar ook aan ‘harde’ communicatieskills zoals bijvoorbeeld een buitenlandse taal of copywritingskills. Marketing, projectmanagement, design, web development et cetera; als je er een certificaat of diploma voor kunt behalen is de kans groot dat het om een hard skill gaat.

Soft en hardskills completeren elkaar en zetten elkaar kracht bij. Iemand die dus veel hard én softskills meester is, zal ongetwijfeld bekend staan als een zéér aangename allround collega, manager of baas.

Softskills leren, hoe doe je dat?

Hard skills worden geleerd en softskills komen van binnenuit. Zo líjkt het althans. Want wist je dat je ook doelgericht kunt werken aan bestaande én het aanleren van compleet nieuwe softskills?

Diverse manieren om zelfstandig door te groeien als professional

Er zijn diverse manieren om softskills meester te worden en zo door te groeien naar een meer allround ontwikkelde professional. Er zijn bijvoorbeeld diverse Nederlandse onlineplatforms die zich hebben toegelegd op het aanbieden van digitale softskills trainingen. Tegen betaling kun je bij deze partijen je eigen soft skill trainingen kiezen en vervolgens lessen volgen op voor jou geschikte momenten.

Ook bestaan er diverse fysieke locaties waar je trainingen op het gebied van softskills kunt volgen. Let er hierbij wel op dat deze trainingen doorgaans meer geld en tijd kosten dan onlinetrainingen.

Softskills trainen via je werkgever

Het nut van medewerkers die zowel softskills als hardskills in hun toolbox hebben, wordt steeds meer op waarde geschat. Binnen YER’s netwerk zien we dan ook een vlot groeiend aantal bedrijven dat via e-learning en/of real-life cursussen de softskills van medewerkers op peil brengt en houdt. Bij YER werken we voor zowel onze gedetacheerde professionals als interne medewerkers bijvoorbeeld onder meer met e-learning portaal New Heroes.

Ook YER-trainees werken actief aan hun softskills, onder meer door middel van klassikale groepstrainingen die worden aangeboden in samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin.

Conclusie

Je leert jezelf beter kennen door je softskills aan te scherpen. Als je actief werkt aan deze skills, ontwikkel je jezelf in de richting van een meer allround ontwikkeld persoon en dus ook collega. Je werkt aan vaardigheden die ervoor zorgen dat je een fijnere samenwerkingspartner wordt, waardoor je steeds onmisbaarder kunt worden binnen je werkomgeving.

Samenwerkingen verlopen soepeler en doelgerichter. De communicatie wordt helderder en verloopt op een rustige en open wijze. Onderling begrip leidt tot minder ruis op de lijn, waardoor het collectieve oplossingsvermogen wordt verhoogd.

Softskills helpen zo jou én anderen het allerbeste naar boven te halen op de werkvloer.