Skip to main
Céline Landman - Senior consultant werving en selectie bij YER

"De belangrijkste voorwaarde voor succesvol verduurzamen is commitment vanuit de top."

Wil je als organisatie (meer) werk maken van sustainability en de bijbehorende doelstellingen? Céline Landman is gespecialiseerd in wervingsvraagstukken rondom duurzaamheid. Ze adviseert op strategisch niveau en brengt organisaties in contact met talent dat structureel weet bij te dragen aan een succesvol beleid. In dit interview deelt Céline hoe je het beste resultaat boekt en op welke manier ze organisaties ondersteunt bij een effectieve wervingsstrategie.

De toekomst is duurzaam

"Verduurzamen is de trend van nu en de toekomst; de hele wereld is ermee bezig. Duurzaamheid is in feite niets anders dan toekomstbestendigheid. De enige manier om je activiteiten te voort te zetten, is door dit op een verantwoorde manier te doen, zowel voor mens als milieu. Dit is niet alleen cruciaal voor jezelf, maar ook omdat je klanten en partners steeds vaker verwachten dat je openheid geeft over bijvoorbeeld de herkomst van materialen, de arbeidsomstandigheden en de milieu-impact van je productieproces."

"Sectoren als de maakindustrie, bouw en afvalverwerking zijn al actief bezig met een of meer van de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s). Denk bijvoorbeeld aan CO2-reductie, het vergroten van de circulariteit en het opstellen van grenswaarden voor acceptabele lonen en arbeidsomstandigheden. Hier valt veel winst te behalen, maar ook bij andere sectoren dringt de noodzaak van een gericht beleid steeds meer door.”

Commitment en veranderbereidheid

"De belangrijkste voorwaarde voor succesvol verduurzamen is commitment vanuit de directie en het managementteam. Daar valt of staat alles mee. Het duurzaamheidsbeleid moet onderdeel zijn van de strategie. Als het MT niet achter de benodigde veranderingen staat, is het vechten tegen de bierkaai en zullen de inspanningen niets opleveren.”

“Vervolgens is het cruciaal om draagvlak te creëren. Dit doe je door de mensen te motiveren met heldere doelstellingen en ze te belonen als die worden behaald. Eigenschappen als overtuigingskracht, doorzettingsvermogen en creativiteit zijn essentieel om de kar te trekken. Als je tot resultaten wilt komen, speelt de veranderbereidheid van mensen een grote rol. In feite is verduurzamen modern change management.”

“Overigens hoef je geen liefdadigheidsinstelling te zijn om je met duurzaamheid bezig te houden. Het is immers noodzakelijk voor de continuïteit van je onderneming. Met de komst van de CSRD-richtlijn zijn bedrijven verplicht inzage te verschaffen in wat zij op dit gebied doen. Daarnaast moet het wel lucratief blijven, anders is het bij voorbaat al geen duurzame ontwikkeling."

De juiste match is maatwerk

"Dat organisaties duurzamer moeten gaan werken, is onvermijdelijk. Belangrijk is dat je oog houdt voor de juiste balans tussen het duurzaamheidsbeleid en de continuïteit van je bedrijf. Dit betekent dat je niet altijd tot het uiterste kunt gaan, maar moet inschatten wat realistisch en haalbaar is, op zo'n manier dat je financieel gezond blijft. Dat geldt ook voor je medewerkers. Als je een team hebt waarin veel weerstand heerst en je zet er een idealist tussen, is de kans van slagen niet groot. One size fits all geldt hier niet. De juiste match vinden op de werkvloer is maatwerk."

"Het gevolg kan zijn dat jouw organisatie een ander type mens nodig heeft, omdat je met een nieuwe bril naar de activiteiten moet kijken. Een nieuw beleid vraagt vaak om een andere mentaliteit en skill set. Daarnaast heeft lang niet iedereen affiniteit met duurzaamheid en houden mensen over het algemeen niet zo van verandering. Immers: gemak dient de mens. Het structureel in gang zetten van een gedragsverandering kan daarom uitdagend zijn."

Verbeterslagen maken met eigen mensen

“Bedrijven kunnen natuurlijk consultants inhuren in om de processen onder de loep te nemen en verbeterpunten te identificeren. Deze expertise kun je ook in huis halen met een continuous improvement specialist of een nieuwe operations manager die je aanstelt om veranderingen te implementeren. Zij werken doordachte cases uit, waarmee je als organisatie stappen kunt zetten. Zo eindigt het niet in een duur traject met een mooi rapport dat in een lade verdwijnt, maar kun je met je eigen mensen echt verbeterslagen maken.”

"Ik stimuleer opdrachtgevers goed na te denken over wat het zwaartepunt in de rol is. Het is dan aan mij om de nieuwe taken en competenties te concretiseren en op zoek te gaan naar geschikte kandidaten. Met de juiste mensen op de juiste posities kun je mooie stappen zetten. Zo komt je doelstelling dichterbij en boek je het beste resultaat."

Profiel aansluiten op daadwerkelijke situatie

"Zowel de hard als de soft skills moeten passen bij de strategische doelstellingen en bedrijfscultuur. Bij het vervullen van een functie kijken bedrijven vaak scherp naar de taken en bijbehorende harde eisen, en minder naar de aansluiting op het grotere geheel. Vooral tijdens een transitie of bij de implementatie van een nieuw beleid is het belangrijk om helder voor ogen te hebben welke vaardigheden concreet nodig zijn. Hoe zien de doelstellingen er precies uit en welk gedrag past daarbij? Door hierover te sparren help ik om op een andere manier naar het takenpakket te kijken, zodat de eisen goed aansluiten op de daadwerkelijke situatie."

"Voor het beste resultaat moeten we de tijd nemen om elkaar goed te leren kennen, waarbij openheid essentieel is. Hoe kan een kandidaat in jouw organisatie slagen? We bespreken de inhoudelijke aspecten, de verwachtingen, de valkuilen en de bedrijfscultuur. Om nog meer inzicht te krijgen ga ik de organisatie in en praat ik met de toekomstige collega's van de kandidaat. Zo krijg ik een totaalbeeld dat ik vervolgens vertaal naar een effectieve wervingsstrategie."

Focus op haalbaarheid en een lage drempel

"De nadruk leggen op wat haalbaar is, is een belangrijke boodschap. Bij veranderingen denken mensen vaak nogal zwart-wit: het heeft geen zin, want het gaat toch niet lukken. Dat is natuurlijk te kort door de bocht. Het is beter om de kansen en bedreigingen tegen elkaar af te wegen en te kijken naar wat er wél mogelijk is. In plaats van je doelen te hoog te stellen en te groot te denken, is het verstandiger klein te beginnen en de veranderingen geleidelijk door te voeren. Zo voorkom je ontmoediging."

"Dit hoor ik ook vaak terug van opdrachtgevers die duurzaamheid succesvol in hun strategie hebben verweven. De drempel laag houden en langzaam verhogen, werkt het best. Als mensen zien dat kleine stappen resultaat opleveren, motiveert dat om door te gaan. Door successen te delen, ook al zijn ze klein, en transparant te zijn krijg je mensen mee. Formuleer je doelen helder en denk goed na over welke ideeën realistisch zijn en welke niet. Maak vervolgens een stappenplan en bepaal met welk gedrag je de doelstellingen kunt behalen."

Een succesvol duurzaamheidsbeleid is pragmatisch

"Als duurzaamheid onderdeel is van de strategie, zit iedereen binnen de organisatie op één lijn. Met eigenschappen als creativiteit, lef, vasthoudendheid en openheid dragen medewerkers bij aan het resultaat. Competenties als goed kunnen samenwerken en communicatief sterk zijn, worden steeds belangrijker. Je kunt dit namelijk niet alleen. Het succes van verduurzamen zit in ketenoptimalisatie en samenwerking."

"De weg naar succes is pragmatisch, dus het helpt als je flexibel bent en niet te snel wil gaan. Als het niet linksom kan, draai dan rechtsom. Waar liggen de mogelijkheden en hoe onderscheid je jezelf? De wereld verandert, maar op welke snelheid verander jij mee? Pak je de koplopersrol met meer risico’s of blijf je in de veiligere achterhoede? Als je toekomstbestendig wilt zijn, is het bepalen van de juiste strategie cruciaal. Alles moet daarbij aansluiten, vooral de mensen."