Skip to main
Rob van Roosmalen - Business Development Manager - YER

"Energie uit ambitie, commerciële drive en mensenwerk."

Rob van Roosmalen is Business Development Manager bij YER. Je ontdekt hier hoe hij zijn ambities binnen YER vormgeeft via de lessen van senior-consultants, de kracht van ons merk en de vrije kaders om binnen te werken en ondernemen.

“Ik ben altijd heel ambitieus geweest en vind het mooi dat ik tot nu toe zo ver ben gekomen in mijn carrière. Mijn carrièrepad heb ik niet van A tot Z uitgestippeld, maar ik wil wel altijd uitzicht hebben op een volgende stap. Persoonlijk blijven groeien zodat ik zo ver mogelijk kan komen.

Ik ben zeven jaar geleden de recruitmentbranche ingerold via een afstudeerstage. Ik had altijd al een passie voor sales en commercie en dankzij deze stage ontdekte ik dat recruitment een branche is die uitstekend bij me past. Het mooiste aan dit werk vind ik dat je de schakel rondmaakt tussen een bedrijf, kandidaat en je eigen organisatie. Je moet hierin altijd diverse belangen op elkaar afstemmen en daar komen echt interessante uitdagingen bij kijken. En recruitment is bovendien een echte mensenbranche. Mensen gaan mij nooit vervelen.”

Groei gefaciliteerd door senior collega's en sterk merk 

“Ik kwam hier binnen met anderhalf jaar ervaring bij een kleinere recruitmentorganisatie. Ik voelde niet echt de noodzaak om over te stappen, maar raakte overtuigd door het verhaal van YER. Dit was toen al een organisatie met groeiambitie en de actiebereidheid en middelen om die ambitie kracht bij te zetten. Ik voelde dat ik mijn persoonlijke ambities hier heel goed vorm zou kunnen geven. 

De belangrijkste reden om voor YER te kiezen was dat ik met mijn anderhalf jaar ervaring wilde bijleren van de senior consultants die hier werken. Daardoor zou ik sneller stappen kunnen maken, voorspelden ikzelf én YER bij onze eerste kennismaking. En dat is ook wel gebleken. Ik ben gestart als een van de jongste consultants van kantoor Eindhoven. Door deel te nemen aan diverse ontwikkeltrajecten en trainingen gericht op onder meer key-accountmanagement en management-development ben ik in korte tijd flink gegroeid. Maar ’t meest groeide ik, zoals voorspeld, door de lessen van de vakvolwassen consultants om me heen. Inmiddels geef ik leiding aan veertien consultants, die ik op mijn beurt help dezelfde groei te realiseren. De cirkel is wat dat betreft heel mooi rond.

Ik denk dat YER naast dit alles gewoon een erg sterk merk is. Qua acquisitie merk ik bijvoorbeeld dat wanneer ik onze bedrijfsnaam noem, dit bij heel veel mensen direct iets losmaakt. Bijna iedereen heeft weleens met YER te maken gehad en kent het bedrijf vanuit persoonlijke ervaringen. Daardoor sta ik voor mijn gevoel vaak al direct na het eerste contact met 1-0 voor, vergeleken met minder bekende recruitmentorganisaties. Ook voelt het krachtig om een organisatie achter je te hebben die écht kan waarmaken wat jij verkoopt.”

Vrije kaders en pragmatisme leiden tot succes

“Ik probeer vaak consultants die werken bij concurrenten te overtuigen om te kiezen voor YER. Veel van hen werken bij beursgenoteerde bedrijven waar ze heel erg in kaders moeten denken. Op het moment dat ze bijvoorbeeld een mooi idee hebben, moet het eerst via meerdere schijven omhoog. En dan is het nog maar de vraag of ze het kunnen uitvoeren.

Dat is bij YER heel anders. Vorig jaar, middenin coronatijd, merkten we bijvoorbeeld dat het aansluiten van nieuwe partners een belangrijke prioriteit was. Maar dit stond door de hele coronasituatie op een te laag pitje. Mijn directeur en ik hebben toen samen bedacht hoe we weer wat meer schwung in het aansluiten konden krijgen. We hebben daarvoor allebei hetzelfde salesboek gelezen en van daaruit binnen drie weken een training ontwikkeld en georganiseerd. Dit leidde tot twee intensieve creatieve sessies, waarin alle accountmanagers originele manieren oppikten om nieuwe klanten te werven.

En dát typeert voor mij het pragmatisme van YER: we signaleren iets, bedenken een oplossing en brengen deze vol overtuiging tot uitvoering. Niet te veel overleggen over hoe het allemaal zou moeten zijn in een ideale wereld, maar er na overeenstemming gewoon samen volop voor gaan. Het resultaat loog er trouwens ook niet om. Naast onze focus op aandacht voor onze bestaande relaties, hebben we door de zelfontwikkelde training namelijk het coronajaar afgesloten met maar liefst 40 nieuwe opdrachtgevers voor YER Eindhoven.”