Skip to main
Vijf vragen aan Raoul Rodenburg – Director Professional Channels Northern Europe bij Somfy

“De vrijheid die Somfy biedt in een internationale omgeving gefocust op persoonlijke groei, is uniek.”

Binnen het internationale en persoonlijke Somfy wordt veel waarde gehecht aan een respectvolle en samenwerkende bedrijfscultuur. Al jaren fungeert het bedrijf als slimme partner en pionier voor domotica, en dat vraagt om flexibele medewerkers die innovatie omarmen. Sluit je je aan bij het team van director professional channels Northern Europe, Raoul Rodenburg, dan is dit precies wat je te wachten staat. Hoe dit tot uiting komt in de dagelijkse activiteiten, licht hij feilloos toe.

1. Wat was voor jou de overtuigende factor om over te stappen naar Somfy?

"Toen ik bij Somfy startte, breidde het bedrijf zijn activiteiten uit van B2B naar de consumentenmarkt door de lancering van smarthomeoplossingen. Deze oplossingen waren gericht op het comfortabeler maken van het leven in en rondom het huis. Het was een uitdagende kans voor mij om hieraan bij te dragen en een internationaal marketingteam op te bouwen."

"Wat mij inspireerde, waren de mensen die ik bij Somfy ontmoette. Ze waren authentiek, klantgericht en hadden een open vizier bij het betreden en ontwikkelen van nieuwe markten. Deze energie en passie spraken me enorm aan en gaven me het vertrouwen dat ik in een team terecht zou komen waarin ik mijzelf kon ontwikkelen en de ruimte zou krijgen om impact te maken."

"Voordat ik de overstap naar Somfy maakte, heb ik ook een aantal dealers van het merk bezocht. Zij gaven mij een positief gevoel over hoe het merk werd waargenomen in de markt. Ook kreeg ik waardevolle inzichten en aanknopingspunten om mee aan de slag te gaan."

2. Hoe zou je Somfy’s bedrijfscultuur omschrijven?

"Somfy heeft een unieke bedrijfscultuur die een combinatie is van een corporate-omgeving en een hecht familiebedrijf. Hoewel we duidelijke bedrijfsdoelstellingen hebben, is er veel flexibiliteit in de manier waarop we deze doelen bereiken. De vrijheid die we genieten, gaat hand in hand met een sterk gevoel van verantwoordelijkheid. We worden aangemoedigd om die verantwoordelijkheid te nemen en onze klanten en collega's te betrekken bij onze reis."

"We geloven in transparantie, luisteren naar elkaar en tonen respect. Door deze waarden slagen we erin sterke banden op te bouwen, zowel met onze klanten als met elkaar. Dat is binnen het bedrijf erg belangrijk. Somfy is voortdurend in beweging, met regelmatige toevoegingen van bedrijfsonderdelen en merken. We lanceren voortdurend innovatieve producten en diensten, wat vraagt om snelle en adequate actie van ons team. Kortom: individuen floreren in de dynamische, vrije omgeving die wij bieden en waarin waardevolle relaties centraal staan."

3. De functie van channel communication manager staat open. Wat staat er op termijn te gebeuren en hoe haal je in deze rol het onderste uit de kan? 

"Op korte termijn zijn we bezig met de uitvoering van ons communicatieplan voor het komende jaar. Dit plan is gericht op het vergroten van de voorkeur en zichtbaarheid van het Somfy-merk en de producten bij onze klanten. Tegelijkertijd zijn we al bezig met het plannen van ons communicatieplan voor de periode 2024-2026, waarbij we een frisse inbreng van de channel communication manager goed kunnen gebruiken. Digitalisering speelt hierbij een belangrijke rol en we zoeken iemand die effectieve en gepersonaliseerde (digitale) communicatiestrategieën, -tools en -campagnes kan herzien en opzetten."

"Om succesvol te zijn in deze rol zijn sterke communicatieve en sociale vaardigheden essentieel. De kandidaat moet strategieën kunnen vertalen naar implementatie zonder details uit het oog te verliezen. Daarnaast zijn coördinatie, organisatie en planning belangrijk. De wereld om ons heen verandert snel en dat vraagt om leergierigheid en mentale flexibiliteit. De perfecte kandidaat voor de rol moet mee kunnen bewegen met veranderingen, of zelfs vooruitlopen op trends."

4. Welke groeimogelijkheden liggen er voor de nieuwe collega?

"Binnen onze organisatie zijn er voldoende groeimogelijkheden, zowel horizontaal als verticaal. We hebben collega's gezien die succesvol de overstap gemaakt hebben van marketing naar commerciële rollen, mijzelf incluis. Daarnaast zijn er mogelijkheden om door te groeien naar een leidinggevende positie en is er mobiliteit tussen onze regio Noord-Europa en het hoofdkantoor in Frankrijk."

"Wat deze collega's met elkaar verbindt, is hun inzet qua persoonlijke ontwikkeling en het benutten van kansen wanneer deze zich voordoen. Bij ons worden alle interne vacatures online gepubliceerd en we moedigen medewerkers actief aan om gebruik te maken van interne mobiliteit. Kortom: vervul je deze functie dan kan je veel kanten op en initiatief wordt binnen Somfy beloond."

5. Wat maakt deze uitdaging uniek en waarom moeten kandidaten die kans grijpen?

"In deze rol krijg je de vrijheid om op jouw eigen manier de gestelde doelen te behalen binnen een dynamisch en ondernemend internationaal bedrijf. We hechten veel waarde aan een respectvolle en luisterende teamsamenwerking, waarbij we openstaan voor nieuwe en effectieve benaderingen richting de markt. Daarnaast krijg je de ruimte om vanuit persoonlijke ontwikkeling nieuwe methodes uit te proberen en vanuit jouw eigen kracht impact te maken."

"Als deze eigenschappen je oprecht aanspreken en passen bij jouw persoonlijke wensen en ambities, is dit zeker een kans die je niet kan laten schieten. De vrijheid die Somfy biedt in een internationale omgeving, gefocust op persoonlijke groei, is in mijn ogen immers uniek."

Meer weten over deze vacature bij Somfy? Neem direct contact op met Marie-José van Riel: mariejosevanriel@yer.nl | +31 6 21 53 44 35