Skip to main

Vijf tips voor een goede start van je nieuwe baan

Klaar voor een soepele start bij je nieuwe werkgever? Met onze tips over research, zelfzorg en de beste werkwijzen, maak jij een onvergetelijk goede eerste indruk op je kersverse collega’s en leidinggevenden.

Het belang van eerste indrukken

Een goede eerste indruk op de werkvloer is goud waard. Een verkeerde kan lang na-echoën. Onlinesamenwerkingsplatform Trello deelde de volgende feiten over first impressions op de werkvloer:

  • De meerderheid van leidinggevenden geeft nieuwe medewerkers minder dan drie maanden de tijd om zichzelf te bewijzen. Uit onderzoek blijkt dat 63% van de CFO's binnen één kwartaal hun keuze bepaalt. 9% zelfs binnen een maand.
  • 91% van de startende professionals overweegt om tijdens hun eerste maand te stoppen met werken, blijkt uit onderzoek onder 9.000 werkzoekenden in 11 landen. Slecht management, inconsistentie tussen de vacatureomschrijving en de daadwerkelijke functie, niet passen in de bedrijfscultuur en een slechte onboarding-ervaring zijn belangrijke stopredenen.
  • Onderzoek wijst erop dat eerste indrukken ‘irritant aanhoudend’ zijn. Zelfs als je jezelf later op een geheel andere manier profileert dan iemands eerste indruk, blijft het eerste oordeel vaak hangen.

Het is dus duidelijk dat de manier waarop je aan een baan begint impact heeft op hoe het op de lange termijn zal gaan. Een goed begin is het spreekwoordelijke halve werk als het gaat om starten met je nieuwe baan. In de rest van dit artikel delen we daarom tips waarmee jij een goede eerste professionele indruk maakt.

1. Verdiep je in de organisatie

Als je wat tijd hebt tussen je vorige en nieuwe job, gebruik die dan voor extra onderzoek naar het bedrijf waar je aan de slag gaat. Kijk hierbij ook naar social media van de organisatie, om te ontdekken hoe bijvoorbeeld de bedrijfscultuur en dresscode via die kanalen zichtbaar is.

Als je er nog geen bericht over hebt ontvangen, vraag dan een paar dagen voor aanvang of er zaken zijn waar je je in kunt verdiepen of die je mee moet brengen. Het kan ook nuttig zijn om vooraf het personeelshandboek te lezen, zodat je eventuele vragen daarover paraat hebt wanneer je begint.

Afhankelijk van je functie kan het slim zijn om ook alvast:

  • Research te doen naar de belangrijkste concurrenten van je nieuwe werkgever
  • De software waarmee je gaat werken te testen
  • De LinkedInprofielen van je collega’s/samenwerkingspartners te checken

2. Durf te vragen

Je wilt als nieuwe collega zo zelfverzekerd en capabel mogelijk overkomen. Je kunt daardoor geneigd zijn om zo min mogelijk te vragen aan je nieuwe collega’s. Probeer dit te vermijden. Er is namelijk een belangrijk verschil tussen vragen stellen omdat je taken wilt verhelderen en ‘vragen stellen om het vragen stellen’. Het komt vrijwel nooit voor dat managers of collega’s hun geduld verliezen, als je een taak beter probeert te doen en daarover vragen stelt.

Als je dus belangrijke vragen hebt over je werkzaamheden, stel ze dan. Een goed advies hierin is om je vragen over een bepaald onderwerp te bundelen. Vervolgens stuur je je manager of collega een bericht waarin je concreet, maar niet opdringerig bent: “Heb je zo een paar minuten om mijn vragen over (…) met me door te nemen?”

Niet alleen qua werk, maar óók als het gaat over koetjes en kalfjes raden we je aan te vragen wat in je opkomt. En vooral ook door te vragen. Mensen die goed doorvragen worden volgens Harvard namelijk aardiger gevonden dan diegenen die dat niet, of minder goed doen.

3. Bespreek de beste werkwijze

Je weet wat er in de basis van je wordt verwacht, omdat je onder meer de vacaturetekst uitvoerig bestudeerde. Tijdens de eerste fase van een nieuwe baan moet je dieper graven dan die tekst: hoe verwacht men dat jij je werk doet?

Zoals Eli Howayeck, founder en CEO van Crafted Career Concepts, zei tegen Fast Company:

Plan een meeting in met je leidinggevende en stel vragen zoals: ‘Hoe wil je dat ik communiceer? Wil je op de hoogte worden gebracht van eventuele problemen vóór, tijdens of nadat ze zijn opgelost? Wanneer wil je meedenken in mijn besluitvorming en wanneer is het juist prettiger als ik autonoom werk? Word ik beloond of juist berispt als ik buiten mijn eigen verantwoordelijkheden treed om een oplossing te vinden?’ Dit soort zaken zijn van groot belang binnen bedrijven en teams. Als je hiervan afwijkt is dat geheel op eigen risico.

4. Zorg goed voor jezelf

Hoe veel of weinig werkervaring je ook hebt, je begint in een nieuwe omgeving from scratch met het maken van eerste indrukken en dat kan spannend zijn. Die eerste werkdagen en -weken kunnen dus wat vermoeidheid of zelfs stress veroorzaken.

In dit soort perioden is het goed om terug te vallen op de basics van zelfzorg: slaap, hydratatie en voeding. Ga daarom tijdens je eerste werkweken op tijd naar bed, drink veel water en eet gezond.

Een gezonde geest leeft in een gezond lijf: it’s all connected. Let de eerste weken na je start in een nieuwe organisatie daarom óók extra goed op je werk-/privébalans en fysieke fitheid.

5. Vertrouw op jezelf

Het is volkomen normaal als je tijdens je eerste dagen of weken weleens twijfelt of je de juiste snaren raakt bij je nieuwe collega’s. Er komt veel op je af en er wordt veel van je gevraagd. Daardoor ben je niet continu bezig met hoe je op anderen overkomt, en kan het gebeuren dat je achteraf wilde dat je iets op een andere manier had gezegd of gedaan. Dat is helemaal niet erg.

Onthoud dat je nieuwe werkgever niet voor niets voor jou kiest. Je hebt tijdens het sollicitatieproces al een onuitwisbaar goede indruk gemaakt. Met deze gedachte in je achterhoofd en de tips uit dit blog als actieplan, zorg jij voor een soepele start van je volgende carrière-stap.

Bronnen: GlassdoorTopResume