Skip to main
Rob Engels over de meerwaarde van zijn adviseurschap

"Opdrachtgevers en kandidaten koppelen vaak terug dat ze mijn aanpak zeer efficiënt vinden."

Rob Engels is van huis uit bedrijfseconoom en is al meer dan vijftien jaar consultant binnen de arbeidsbemiddeling. Hij heeft veel werkervaring opgedaan in de procesindustrie en dan met name de voedingsmiddelenindustrie. Als senior consultant bemiddelt hij vooral commerciële functies op management- en directieniveau, maar opdrachtgevers schakelen hem ook in voor financiële en operationele rollen. Hoe ziet zijn adviseurschap eruit en welke voordelen levert dat op?

“Mijn doel is om voor opdrachtgevers naast recruitmentconsultant ook een inhoudelijke sparringpartner te zijn. Als je op zo’n basis samenwerkt, wissel je meer relevante informatie uit en dat vergroot de kans op een duurzame match. Zo denk ik actief mee over welke invalshoeken het functieprofiel biedt voor het vinden van de juiste kandidaat. Vaak blijken er verrassende aangrijpingspunten te zijn waar de opdrachtgever zelf nog niet aan gedacht heeft. Dit geeft je een voorsprong, want je krijgt sneller de juiste personen in beeld. Eenmaal aan tafel is het verhaal dat je aan hen overbrengt glashelder en to the point. Zowel opdrachtgevers als kandidaten koppelen vaak terug dat ze deze aanpak zeer efficiënt vinden.”

Aansluiten bij werkelijke behoefte organisatie

“Wat zijn de bedrijfsdoelstellingen? Wie zijn de afnemers? Welke ontwikkelingen spelen er in de markt? Ik wil oprecht begrijpen hoe een organisatie in elkaar steekt, want deze kennis vergroot de kwaliteit van het werving-en-selectieproces. Als ik op zoek ga naar passende kandidaten, helpt een gerichte functiebeschrijving mij natuurlijk op weg. Maar het is misschien nog wel belangrijker om de vraag achter de vraag te achterhalen. Waar heeft een bedrijf precies behoefte aan? Een tot in detail uitgewerkt kandidaatprofiel klinkt op papier goed, maar je moet hier natuurlijk wel flexibel mee omgaan en out of the box durven denken.”

Goed onderbouwde shortlist

“Als je behoefte hebt aan een grote dosis vitamine C, denk je allereerst aan een sinaasappel. Persoonlijk zou ik het waarderen als de groenteboer met me meedenkt en vraagt: ‘Waar heb je die voor nodig? Weet je dat in jouw geval een kiwi veel effectiever is?’ Deze metafoor beschrijft hoe ik mijn adviseurschap inzet. Tijdens het wervingsproces gebruik ik alle middelen om de juiste kandidaten te bereiken. De shortlist die ik vervolgens presenteer is zorgvuldig samengesteld en goed onderbouwd. Het kan gebeuren dat ik een dark horse introduceer, bijvoorbeeld iemand uit een sector waar je niet 1-2-3 aan denkt. Maar als je je dan beter verdiept in deze kandidaat, blijken de competenties en vaardigheden perfect aan te sluiten bij de wervingsvraag.”

Realistische en duurzame match

“Zo zocht een opdrachtgever in de chemiesector een vervanger voor de commercieel manager. De voorkeur ging uit naar een chemisch technoloog. Een van de kandidaten die ik introduceerde was een chemicus die juist commercieel zeer sterk was. Dat leek een vreemde eend in de bijt. Ik legde hen de vraag voor wat de kern was van deze functie. Bij nader inzien bleek dat competenties als de organisatie goed kunnen doorgronden, medewerkers commercieel sterker maken en een goede gesprekspartner zijn belangrijker te zijn dan allerlei technische vaardigheden. Toen ze vervolgens kennismaakten met deze persoon, waren ze enthousiast over de goede klik. Als je verder kijkt dan enkel een cv kan het gebeuren dat je bij een andere kandidaat uitkomt dan je in eerste instantie vanuit het functieprofiel verwacht. Zo help ik medewerkers te vinden die duurzaam matchen met de organisatie. Ook voor lastig in te vullen profielen ligt de lat hoog. Ik zoek net zo lang door, totdat ik de juiste persoon heb gevonden.”

Beste kandidaten uit de markt

“Ik neem niet alleen vijftien jaar aan ervaring mee, maar heb in die tijd ook veel kennis van de markt en aanpalende sectoren opgebouwd. Voor veel van mijn collega’s geldt hetzelfde. Daarnaast sluit ons uitgebreide netwerk aan op iedere wervingsvraag en kunnen we ook snel nieuwe netwerken creëren. Met onze data-driven searchmethodes bereiken we de arbeidsmarkt maximaal en brengen we alle actieve, passieve en latent zoekende kandidaten in kaart. Combineer dat met onze geavanceerde mediacampagnes en je komt in contact met de beste potentieel dat de markt te bieden heeft.”