Tips voor een goede inwerkperiode

Patricia
Website-help je nieuwe medewerker met een goede start.jpg

Heb je een nieuwe werknemer aangenomen? Een nieuwe baan is voor een werknemer vaak spannend en vooral in de eerste weken erg intensief. De nieuwe medewerker moet de functie, het bedrijf en zijn collega’s leren kennen en daarnaast wordt hij overspoelt met informatie. Een goede voorbereiding door de werkgever kan ervoor zorgen dat de inwerkperiode rustig en vooral relaxed verloopt. Wij geven je tips voor een goede inwerkperiode.

Regel de praktische zaken

Zorg ervoor dat de nieuwe medewerker direct van start kan gaan. Het is fijn als alle praktische zaken zijn geregeld op de eerste dag. Denk hierbij aan een e-mailaccount, een werkende computer en systemen waarvan de wachtwoorden bekend zijn en werken. Hierdoor voelt de werknemer zich niet alleen welkom, maar kan hij zich ook concentreren op het werk.

Zorg dat de werknemer makkelijk over informatie beschikt

Het is fijn als de nieuwe medewerker al wat basisinformatie toegereikt krijgt. Dit kan informatie zijn over het bedrijf, de huisregels en informatie over bijvoorbeeld de pensioenregeling of verzekeringen. Dit geldt ook voor de ongeschreven regels. Elk bedrijf heeft zijn eigen cultuur en manieren van doen. Het is voor de nieuwe werknemer prettig als dit van tevoren wordt aangegeven. Denk bijvoorbeeld aan een gezamenlijke lunch of een teammeeting aan het begin van de dag. Elke werknemer gaat uiteindelijk vanzelf in de bedrijfscultuur mee, maar het is wel fijn als je alvast een tips meegeeft.

Maak samen een planning  

Er komt de eerste weken veel informatie op de medewerker af. Het kan dan voor beide partijen goed zijn om de verwachtingen van tevoren helder te hebben. Het is voor de nieuwe medewerker duidelijk wat er moet gebeuren. Dat geeft rust. Je maakt het voor de medewerker makkelijker om in het begin de prioriteiten helder te hebben. In How to Train a New Employee to Be an All Star, schrijft James Parson dat het goed is om in het begin regelmatig gesprekken in te plannen om de voortgang te bespreken. Hierdoor kun je op tijd bijsturen als dat nodig blijkt te zijn of juist werkzaamheden toevoegen. Je voorkomt hiermee dat de nieuwe medewerker het gevoel krijgt dat hij  aan zijn lot wordt overgelaten. En de kans is hiermee groter dat beide partijen enthousiast zijn over de uitvoering van de werkzaamheden na de inwerkperiode.   

Het buddysysteem

Een nieuwe medewerker zal in het begin veel vragen hebben. Het is dan handig om één persoon aan te stellen bij wie hij terecht kan om deze vragen te stellen. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn met dezelfde functie of iemand die nauw gaat samenwerken met de nieuwe medewerker. Je hebt dan een soort buddysysteem. Deze collega kan de nieuwe medewerker in het begin een beetje op sleeptouw nemen en ook voorstellen aan andere collega’s. Het is voor de nieuwe medewerker een fijne manier om te wennen aan de nieuwe situatie en kennis te maken met het bedrijf. Je voorkomt dat de nieuwe medewerker in het diepe wordt gegooid.

Met een goed inwerkprogramma zorg je ervoor dat medewerkers sneller productief zijn en zich meer betrokken voelen bij de organisatie. Dus redenen genoeg om een goed inwerkprogramma te hebben. Succes met het inwerken van de nieuwe collega.