Sollicitatieangst? 8 tips om ze te laten verdwijnen

Erik-Jan
Sollicitatieangst.jpg

Er heerst nog steeds schaarste op de arbeidsmarkt. Sterker nog, hij neemt verder toe, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Voor jou is er dus volop kans op een nieuwe baan. Natuurlijk blijft solliciteren spannend en exciting: nieuwe taken, werkplek en collega’s. Het is echt niet erg om last van zenuwen te hebben. Het is wél zaak om je basis op orde te hebben. Ga daarom onderstaande punten af voor een ijzersterke eerste indruk.

1) Bewustwording – jezelf als merk zien.

Wees bewust van jouw toegevoegde waarde. Wat kun jij nu eenmaal beter dan je collega`s? Wat onderscheidt jou van de rest? Hoe herinneren mensen jou na afloop? Wat kun je voor hen betekenen? Daarin kun je een verschil maken tussen wat je zelf verkondigt (je identiteit) en hoe anderen dat dan zien (je imago). Beschouw jezelf als een merk. Het gaat daarbij om het beeld dat jij als merk oproept. Jouw karakter, kwaliteiten en talenten vormen je personal brand dat een bepaalde indruk achterlaat in je organisatie en daarbuiten. Wat straal je uit? Wat voor soort kleding draag je? Klopt het totaalplaatje? Je koopt ook geen product als de doos beschadigd is, ook al is het product vanbinnen nog intact. Liever pak je een doos die onbeschadigd is. Bouw en werk aan je merk.

2) Voorbereiden – gewoon doen.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Het is een cliché, maar daardoor niet minder waar. Verdiep je in de functie. Wat zijn de dagelijkse taken die je gaat uitvoeren? Komt dat in de vacature niet duidelijk genoeg naar voren? Stel daar dan vragen over tijdens het sollicitatiegesprek. Bedenk ook waarom jij deze baan wilt hebben. Wat kan het bedrijf dankzij jou bereiken? Wat is het voor een bedrijf? Waarom hoor jij erbij? Bedenk van tevoren een aantal vragen die je kunt stellen. Een goede voorbereiding maakt juist veel indruk. 

3) De zenuwen in de minuten voor het gesprek.

Niets is slopender dan de minuten voordat je gesprek begint. Laat je niet gek maken door je gedachten. Denk aan de tijd die je hebt gestoken om deze sollicitatie voor te bereiden. Het zou zonde zijn om die in één klap te doen verdwijnen. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat je de baan niet krijgt? Dan solliciteer je toch op de volgende. Weet je nog, er heerst schaarste op de arbeidsmarkt. Beeld jezelf in dat het bedrijf uitkijkt naar jouw komst. Door jouw brief en cv ben jij in de smaak gevallen. De eerste overwinning heb je dus al binnen.

4) De klik met je gesprekspartner.

Wat vindt diegene belangrijk? Is je potentiële collega verantwoord bezig? Zag je dat op zijn Instagram account? Speel hier dan op in. Je hoeft er niet volledig om te liegen, maar je kan wel meeveren door te zeggen dat je zijn/haar standpunten begrijpt. Bijvoorbeeld dat je het een goede ontwikkeling vindt dat er keurmerken bestaan. Dat duurzaamheid goed is voor de maatschappij en samenleving. Dat je overweegt om één keer per week minder vlees te eten etc.

5) Maak het tastbaar - Waarmee maak jij het verschil?

In vacatures wordt er vaak gevraagd om zogenaamde trackrecords: het laten zien wat je hebt gedaan. Het is eigenlijk een overzicht van resultaten die je hebt behaald. Geef bijvoorbeeld aan “In mijn vorige baan heb ik de bedrijfsambities kunnen versnellen door in 6 weken drie nieuwe mensen aan een nieuwe baan te helpen. Dat heb ik kunnen realiseren dankzij mijn kennis van de markt en snel te schakelen in mijn grote netwerk”.

6) Wat is je toegevoegde waarde?

Stel je hebt iemand voor je die een stichting runt waar 22 mensen werken. Bij kleine organisaties doe je vaak meer dan één specifieke taak. Hier kan je dan op inspelen. Dus niet “Ik ben hbo afgestudeerd en ik zoek een functie als Recruiter”, maar “doordat ik vakken heb gehad als toegepaste psychologie en didactische vaardigheden kan ik mensen goed begeleiden naar een nieuwe baan. Tevens ben ik breed inzetbaar en kan ik medewerkers goed wegwijs maken in nieuwe systemen”.

7) Wat vertelt je lichaam als je solliciteert?

HR-professionals letten op je manier van communiceren. Vaak heb je onbewust niet door hoe je overkomt. Maak oogcontact. Of je nu verlegen bent, het spannend vindt of niet. Gebrek aan oogcontact kan overkomen alsof je niet zeker van je zaak bent. Je wilt die baan binnenhalen? Straal dat dan ook uit. Vermijd ook nerveuze trekjes. Zit je continue met je benen te wiebelen? Met je handen in het haar? Je kan dat beter niet doen, omdat het te veel afleidt, alsof je niet voorbereid bent.

8) Draai de rollen eens om.

Wat je denkt dat anderen van je denken, denk je zelf. Dat is het credo van Michael Pilarczyk, uit zijn boek “Master your mindset” over zakelijke en persoonlijke groei. Ga daarom niet malen dat je niet geschikt bent na het geven van een verkeerd of onjuist antwoord. Jij bent juist diegene die ze moeten willen. Het is een 50-50 spel. Straal dat ook uit.

Nerveus zijn is niet erg. Dat kan je gewoon benoemen. Je kunt beter aangeven dat je zenuwachtig bent dan doen alsof. Dat geeft alleen maar aan dat je zelfreflectie hebt. Jezelf zijn is lastig, zeker omdat het sollicitatiegesprek gaat om jezelf te verkopen aan de functie. Toch is jezelf zijn dé manier om te kijken of je past bij de organisatie.

Een sollicitatie is een interview waarin ze jou als persoon willen hebben. Met jouw cv heb je de aandacht gewekt. Als ze jou aannemen kunnen bedrijfsdoelen behaald worden. Zie jezelf dus gerust als een ster waarnaar ze moeten uitreiken. Iemand die ze het hemd van het lijf willen vragen.

Succes met solliciteren!