Slaapproblemen: wat kunnen jij en je baas er tegen doen?

21-05-2019
Afbeelding blog 794x530px 3 slaapproblemen.jpg

Volgens ArboNed heeft 30% van de werkende Nederlanders last van slaapproblemen. Jaarlijks slurpt dit 3,5 miljard euro op van onze economie. Slechte slapers hebben vaak klachten: zijn kortaf, klagen meer, werken langzamer en maken vaker fouten. Een slechte nachtrust leidt ook tot meer verzuim en een lagere productiviteit. Wanneer jij en je werkgever hier samen afspraken over kunnen maken, kan dat voor een ommekeer zorgen. 

Werkgever VS. Werknemer

Zowel werknemer als werkgever hebben baat bij een goede oplossing. Samen delen zij een verantwoordelijkheid voor een goede nachtrust. ArboNederland heeft onderzoek gedaan naar dit thema en hoe je de oorzaak en preventie van slaapproblemen kan aanpakken.

De rol van de werkgever

  • Bespreekbaar maken:
    Doorbreek het taboe en maak slaapproblemen bespreekbaar. De ArboNL biedt een concreet hulpmiddel: een “Preventief medisch onderzoek”. Door middel van een aantal vragen wordt inzichtelijk waar de medewerkers wakker van liggen.
  • Bewustwording:
    Een stukje bewustwording creëren op de werkvloer kan ook geen kwaad. Veel mensen realiseren zich niet wat voor impact slapen heeft op het presteren. Besteed bijvoorbeeld een maand lang een speciaal thema hieraan. Hang posters op in de organisatie, stuur mailings rond, stel een enquête op en kijk waar de behoefte en kennis precies liggen.
  • Trainingen:
    Er zijn diverse trainingen beschikbaar voor het herkennen welke persoonlijke factoren meespelen in een goede nachtrust. Daarnaast bieden werk gerelateerde trainingen over omgaan met stress, verbeteren van assertiviteit ook mogelijkheden. Een werknemer die lekker in zijn vel zit, slaapt immers ook beter.
  • Beperk overwerk en appjes:
    Mensen structureel laten overwerken kan niet de bedoeling zijn in een organisatie. Dat hangt meer samen hoe de bestaande processen zijn ingericht. Werkgerelateerde appjes krijgen na werktijd is ook een slecht idee. Stresslevels kunnen omhoogschieten wanneer de naam van de werkgever tevoorschijn komt op het mobiele scherm.

De rol van de werknemer

Al bij 16 minuten minder slaap ben je al minder scherp. Dit hebben de onderzoekers van de University of South Florida geconcludeerd. Iets later naar bed gaan lijkt dus onschuldig, maar dat is het niet. Je maakt minder snel beslissingen, bent snel afgeleid en vaker rusteloos.

  • Slaapgedrag verbeteren:
    Het begint bij genoeg uren maken voor 00:00 uur. Slapen rond 23:00 uur zorgt ervoor dat je eerder in je REM-slaap komt. Een herstellende modus voor je hersenen. Dopamines worden ook aangemaakt tijdens het slapen. Deze stofjes zorgen ervoor dat jij je overdag uitgerust en goed voelt.
  • Doorbreek vicieuze cirkel:
    Wanneer je korter slaapt, presteer je slechter op het werk. Je kunt minder goed omgaan met stressvolle situaties en dat resulteert weer in een slechtere nachtrust. Probeer daarom een week lang op tijd te gaan slapen en bekijk het effect op je dagelijkse werkzaamheden.
  • Boost je afweersysteem:
    Slapen is gezond, wanneer je goed slaapt geeft dat je afweersysteem een boost. Mensen die goed slapen melden zich minder vaak ziek, zijn productiever en maken minder fouten.
  • Wees collegialer:
    Werknemers die goed slapen zijn socialer, maken minder ruzie en vertonen veel minder ongewenst gedrag. Doe dus niet alleen jezelf, maar ook je collega’s een plezier en ga op tijd naar bed.

Slapen is dus niet per definitie een privékwestie, maar een gedeelde kwestie van werknemer en werkgever. Ga jij het bespreekbaar maken? Met welke oplossingen zou jij komen?

Ook handig voor een goede nachtrust:

Bronnen:
- ArboNederland
- University of South Florida