5 vragen aan Armin Ribic - Head of marketing bij YER

Armin Ribic-190x168.jpg

Recruitmentbureau YER groeit en het marketingteam bouwt aan een krachtige herpositionering van het merk. Om zijn team te versterken zoekt head of marketing Armin Ribic een contentmanager die de doelgroepen van YER gaat inspireren met relevante content. In dit interview vertelt hij over zijn ambitieuze plannen en waarom deze marketingfunctie binnen de arbeidsbemiddeling zo interessant is.

1.Waarom heb je als marketingspecialist gekozen voor een recruitmentbureau als YER?

"YER is bemiddelaar, carrièrecoach en sparringpartner voor iedere fase waarin een kandidaat zit, van starter tot directielid. Of je nu consultant bent of marketeer, in de arbeidsbemiddeling breng je de ambities van mensen in beweging. Je hebt invloed op keuzes die een groot effect hebben op iemands carrière en draagt bij aan life changing opportunities. Dat is niet zomaar iets."

"Ons marketingteam ondersteunt consultants bij het opstellen en verspreiden van vacatures, maar we doen nog veel meer. We informeren en inspireren kandidaten op allerlei manieren over trends en ontwikkelingen in hun vakgebied en branche."

"Binnen YER is veel ruimte voor ondernemerschap. Je hebt de vrijheid om je eigen plannen te maken en snel uit te voeren. Dat kan zo makkelijk omdat je niet te maken hebt met al te veel bureaucratie of ingewikkelde managementlijnen. Als marketingteam hebben wij natuurlijk onze targets, maar vooral ook veel vrijheid om ideeën uit te werken."

2. Wat zijn momenteel de belangrijkste ontwikkelingen op jouw afdeling?

"Ons team zit in een intensief traject waarin we het merk YER volledig herpositioneren. Het is geen rebranding, want we houden hetzelfde logo en de bijbehorende kleuren, maar eerder een reset. YER bestaat als sinds 1987 en de focus heeft altijd gelegen op de activiteiten van de consultants. De afgelopen jaren bouwen we marketing uit waardoor onze zichtbaarheid binnen de organisatie is vergroot."

"Twee en een half jaar geleden startten we met de herdefiniëring van wat de essentie is van YER. Wie zijn we en waar staan we voor? Om die vragen te beantwoorden gingen we terug naar de kern van YER. In de afgelopen maanden hebben we ons merkverhaal, de kernwaarden en doelgroepen geherdefinieerd. Daar horen natuurlijk ook andere uitingen bij, zoals een compleet vernieuwde website. Die gaat eind dit jaar live."

YERex_Interview-Armin Ribic-910x335

3. Je bent op zoek naar een contentmanager. Waarom is het zo inspirerend die functie juist bij YER uit te voeren?

"Voor de nieuwe contentmanager is de huidige fase extra interessant. Je krijgt de kans om je stempel te drukken op marketinguitingen van een sterk merk als YER. Wij werken voor vijf doelgroepen: studenten, starters, professionals, executives en onze eigen medewerkers, de YERianen. Jouw belangrijkste focus ligt op de professionals. Je gaat relevante en inspirerende content creëren waarin het draait om ambitie en groei. Denk bijvoorbeeld aan interviews, blogs, social posts, webinars, video’s, enzovoort."

"Wij geven je alle ruimte om een gedetailleerd contentplan uit te werken. Je analyseert doelgroep-informatie, doet vervolgonderzoek en formuleert een strategie voor kanalen, platformen en content waarmee we onze kandidaten bereiken. Ook breng je de KPI’s in kaart en onderzoek je hoe we die het beste kunnen meten. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de contentplanning."

“Je hebt veel vrijheid om je stempel te drukken op de marketinguitingen van een sterk merk.”

Je bent weliswaar de specialist van de professionals-doelgroep, maar dit is niet je enige focus. Ons team is relatief klein. De samenwerking tussen de contentverantwoordelijken, de mensen die de online campagnes maken, de copywriters en beeldbewerkers is intensief en ze wisselen constant kennis en ideeën uit. Het kan dus gebeuren dat de contentmanager van een andere doelgroep je hulp inroept om te sparren over bijvoorbeeld een socialmedia-uiting.

4. Hoe draagt deze positie bij aan de professionele en persoonlijke groei van de kandidaat?

"Hoe jij wilt groeien, bepaal je voor een groot deel zelf. Ik heb geen draaiboek of functieprofiel van jouw voorganger klaarliggen. Marketing is een rijk geschakeerd vakgebied dat zich iedere dag ontwikkelt. Ik moedig iedereen aan om mee te bewegen met trends en te kijken wat nieuwe technieken voor YER kunnen betekenen. Ook heeft het contentplan dat je gaat maken veel facetten waar je in kunt duiken. Met zo veel vrijheid je plan vormgeven, is dus eigenlijk al een persoonlijk ontwikkelingstraject op zich."

"Je krijgt weliswaar veel vrijheid en verantwoordelijkheid, maar wordt natuurlijk niet in het diepe gegooid. Integendeel zelfs, er is altijd begeleiding binnen het team en je kunt bij mij terecht als je ergens tegenaan loopt. Collega’s zijn enorm open en behulpzaam, en we zorgen ervoor dat niemand op een eilandje zit."

5.Wat missen kandidaten als ze deze carrièrekans bij YER aan zich voorbij laten gaan?

"Je mist de kans op een unieke ervaring bij een gerenommeerd bedrijf dat nog niet volledig is uitgekristalliseerd. Onze afdeling is als een start-up waarvan de zichtbaarheid zowel binnen als buiten YER alleen maar toeneemt. We barsten van de ambitie en gaan marketing de komende jaren nog steviger op de kaart zetten. Al jouw activiteiten zijn straks direct zichtbaar voor je doelgroep. Met jouw bijdrage ben je onderdeel van elk succes dat wij als team samen realiseren."

Meer weten over deze functie bij YER?