Dagelijkse oefeningen voor persoonlijke groei

Doorsturen
 

Dagelijkse oefeningen voor persoonlijke groei

Er wordt vaak beweert dat Yoga dé manier is om persoonlijke voorruitgang te boeken. Wat als urenlang mediteren niet je ding is? Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome. Laat mediteren dus zitten en bekijk onderstaande dagelijkse oefeningen. Deze kunnen je persoonlijke doelen op termijn versnellen, zonder dat dit gigantisch veel tijd in beslag zal nemen.

  1. Leer een andere taal
    Volgens een studie in Penn State versterkt het leren van een andere taal verschillende verbindingen in je brein. De drempel om een nieuwe taal te leren kan misschien wat hoog voor je zijn. Online apps en programma`s kunnen je echter op een laagdrempelige manier helpen een taal te leren. Bijvoorbeeld Duolingo was app van het jaar in het leren van andere talen.
  2. Count your blessings
    Als mediteren niet je ding is, probeer dan elke dag te bedenken om welke dingen je eeuwig dankbaar bent. Richt je op zo`n gebeurtenis voordat je gaat slapen en visualiseer hoe dankbaar je daarvoor bent. Het kan een familielid zijn, je werk of favoriete sportteam. Het maakt niet uit wat, het gaat om dat je leert te waarderen wat je hebt op dit moment.
  3. Beweeg door de dag
    Volgens VU Amsterdam zitten we in Nederland gemiddeld 7 uur per dag. Onze buren in Duitland zitten mensen gemiddeld 5,8 uur per dag en de Belgen 5,7 uur per dag. Dat betekent dat er werk aan de winkel is voor ons Nederlanders. Gelukkig zit de oplossing in een klein hoekje. Pas in je dagelijkse routine meer beweging toe door naar je werk, sportschool of vrienden te fietsen/lopen. Ook een een rondje tijdens de lunch op je werk helpt al aanzienlijk. In 10 minuten lopen bereik je al 1.000 stappen. Probeer het uit en bekijk hoeveel extra stappen je maakt met een app op je telefoon. Houd je stappen bij met Google Fit (Android) en Health (iOs)
  4. Zet een alarm voor je naar bed gaat
    Elke dag zetten we een wekker als we op moeten staan, maar waarom niet wanneer we naar bed moeten? Netals dat je moeder je vroeger vertelde wanneer het tijd was om naar bed te gaan, kan je dat nu het beste doen met een zelfingestelde wekker. Je eigen telefoon is hierin het makkelijkste. Gebrek aan slaap heeft negatieve effecten op de totale cognitieve functie van je brein aldus een studie van CDS Health. Dus neem genoeg slaap per nacht door te beginnen met het zetten van je wekker.
  5. Luister naar boeken in plaats van ze te lezen
    In hedendaagse tijd zijn we continue aan het multi-tasken om onze taken te vervullen. Waarom dan niet met het luisteren van een boek terwijl jij met je dagelijkse taken bezig bent, zoals dat extra rondje lopen op je werk. Bovendien kun je audioboeken 1,5 keer sneller luisteren en ben je dus sneller door je boek heen.

Je hoeft dus niet grote zaken te veranderen om effect te zien en te groeien. Tel deze kleine overwinningen op om ze later als grote verandering te omarmen.

Bron: inc.com

Doorsturen