Training Omgaan met lastig gedrag en agressie in de werksituatie

Training Omgaan met lastig gedrag en agressie in de werksituatie
Iedereen heeft op zijn werk wel eens te maken met lastig, onbeschoft of (dreigend) agressief gedrag. Dit gedrag hoeft niet geaccepteerd te worden! Maar daarmee is het niet weg. Belangrijk voor jezelf is om het gedrag vroegtijdig te herkennen, je wilt het kunnen beïnvloeden en je eigen emoties onder controle houden, je wilt zorgen voor je eigen veiligheid en er op een goede manier met je collega’s over kunnen praten.

In deze training leer je vroegtijdig lastig en agressief gedrag te herkennen en je leert zicht te krijgen op je eigen rol en hoe je kunt ingrijpen. Vanuit zelfvertrouwen leer je de situatie te benaderen en het gedrag om te buigen. In situaties waar dit te lastig is leer je technieken en handelingen om te zorgen voor je eigen veiligheid.

Je krijgt handreikingen om met je collega’s duidelijke afspraken over de aanpak van agressief gedrag te maken.

Inhoud
Wij stellen een maatwerk programma voor u samen op basis van onderstaande onderwerpen:

Agressie voorkomen
Met goede communicatie is agressie vaak te voorkomen. Daarom leren wij je in deze module duidelijk te communiceren. Aan bod komen:

  • Gesprekstechnieken 
  • De regie in een gesprek krijgen of houden 
  • Een gesprek beëindigen 
  • Slecht nieuws brengen

Omgaan met verbale agressie
Aan de hand van ons 3B-model maken wij je eerst Bewust van de impact van agressie op jezelf. Daarna leren we je jezelf te Beheersen. Tot slot leren wij je het agressieve gedrag van de ander te Beïnvloeden. Aan bod komen: 

  • Bewustwording: wat is mijn natuurlijke reactie op agressie en waar ligt mijn persoonlijke grens
  • Spanningsherkenning en spanningscontrole
  • Verschillende vormen van agressie herkennen            
  • De gemeenschappelijke grens/zero tolerance
  • Duidelijk en helder grenzen stellen
  • Effectief omgaan met de verschillende vormen van verbale agressie

Veilig op huisbezoek
Medewerkers die op huisbezoek gaan krijgen te maken met intimidatie en agressie in de woning van de klant. Dat brengt extra risico’s met zich mee. In deze module leer je bewust om te gaan met de risico’s en zorg te dragen voor je eigen veiligheid. Aan bod komen:

  • De risico’s op agressie inschatten (checklist)
  • Praktische voorzorgsmaatregelen nemen
  • Hoe om te gaan met alcohol- of drugsmisbruik?
  • Welke positie neem je in de woning in?
  • Excuses om de woning te kunnen verlaten
  • Hoe schakel je hulp in?
  • De regels: wat mag wel en wat mag niet?
  • Zelfverdedigings- en weerbaarheidstechnieken          

Doel

  • Inzicht krijgen in je primaire reactie en uw persoonlijke grens
  • Je kent de gemeenschappelijke zero-tolerance grens
  • Je kunt de gemeenschappelijke grens bewaken
  • Je kunt effectief omgaan met de verschillende vormen van verbale agressie

Trainingsmateriaal
Je ontvangt een trainingsmap met de theorie uit de training en achtergrond informatie

Duur
1 dag bestaande uit 3 dagdelen 

Kosten
€ 500,- (exclusief btw en inclusief alle kosten zoals accommodatie, lunch en lesmateriaal)

In company: in overleg

Planning open inschrijving

Zwolle
15 februari 2018

Eindhoven
18 oktober 2018

 

Bewijs van deelname
Deelnemers ontvangen een certificaat van deelname. 

Gratis toegang tot YER Kenniscentrum
Alle deelnemers kunnen na afloop van deze training gedurende drie maanden kosteloos gebruik maken van het YER Kenniscentrum.

Upload jouw CV

Schrijf je vrijblijvend in en ontvang de laatste vacatures in je mailbox

Inschrijven

Contact met ons

Vragen over onze dienstverlening?
Neem gerust contact op

Contact